Tuan Direktur

Collection Location perpustakaan akmil
Edition
Call Number 808.3 HAM t
ISBN/ISSN 9786022503897
Author(s) Hamka
Subject(s) novel
Classification 808.3
Series Title
GMD BUKU
Language Indonesia
Publisher Gema Insani Press
Publishing Year 2017
Publishing Place Jakarta
Collation 18cm;viii;140hal
Abstract/Notes Tuan Direktur ini bernama Jazuli. Dia bersifat angkuh dan menganggap semua benda termasuk manusia dapat dibeli dengan wang. Apatah lagi apabila dia dihasut oleh pembantunya, Kadri, dan beberapa orang rakan yang berkepentingan. Pelbagai cara digunakan olehnya untuk mengejar kekayaaan.

Demi wang dia juga mula percaya dengan ilmu tahyul. Niatnya untuk meluaskan cabang perniagaannya terhalang apabila pemilik tanah iaitu Pak Yasin enggan menjual tanah kepada Tuan Direktur.

Oleh kerana hasutan Kadri dia telah memecat pekerjanya yang jujur iaitu Fauzi. Namun Fauzi tidak mudah melatah malah meneruskan kehidupan dengan melakukan pekerjaan yang lain. Fauzi semakin rapat dengan Pak Yasin dan sentiasa menerima nasihat dan pandangan Pak Yasin.

Tuan Direktur pula terus hanyut dengan ketamakannya dan malah cuba menganiayai Pak Yasin.Sehinggalah suatu hari dia berpeluang bertemu muka dengan Pak Yasin. Namun keinsafan yang sekejap kerana pengaruh orang orang sekelilingnya lebih kuat sehingga memudaratkan Tuan Direktur.
Specific Detail Info
Image
  Back To Previous